Användare inställningar 1

I menyn för Grunddata finns bara ett alternativ för Användare. Denna meny innehåller i sin tur tre olika formulär. Användare inställningar 1Användare inställningar 2 Webinställningar som alla har separat dokumentation. Denna sektion berör Användare inställningar 1 som nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Användare" -> "Användare inställningar 1".

Fält markerade med * är obligatoriska. OBS! Tänk på att kryssrutan "Aktiv användare" MÅSTE aktiveras i samband med att en användare skapas som ska kunna logga in. Görs inte det kan inte användaren ifråga logga in i systemet. Från version 24.6.0 visas sökrutan som standard i detta formulär.

Från 25.3.0 görs en ändring för pinkod. I tidigare versioner kunde det bli problem med pinkod vid upplägg av nya användare då det fältet var tvunget att vara unikt, trots att det saknade * och detta är nu ändrat. Om äldre versioner används och problem uppstår kontakta Delacroys support för mer information / hjälp kring detta.  

  

Användarnamn
Inloggningsnamn för användaren. Vanligtvis bokstäver två till tio tecken.

Lösenord
Lösenordet till användaren. Lämpligt är att blanda tecken och siffror. Från och med version 23.5.0 införs en ny funktion som gör det möjligt att uppdatera inloggad persons lösenord till Balthzar. Här finns mer information om hur det fungerar.  

Efternamn
Efternamnet på användaren.

Förnamn
Förnamnet på användaren.

Signatur
Användarens signatur.

Anställningsnummer
Exakt vad som är anställningsnummer är upp till respektive kund att bestämma. Kan vara en kombination av siffror och bokstäver. Enda kravet är att varje användare får ett unikt anställningsnummer. Det kan sedan användas som ett sökkriterie i olika sektioner av systemet.

Anställd, pinkod
Ett alternativ till inloggning istället för att använda lösenord. Pinkoden som används för att verifiera anställd bestäms av systemansvarige. Måste vara ett unikt numeriskt värde.  
  

Direktnummer
Direkt telefonnummer till användaren.

Mobil
Användarens mobilnummer.

E-post
Användarens E-post.

Behörighet (1-9)
Vilken behörighet användaren ska ha. Nivå nio är högsta och ett är lägsta. Önskas ingen behörighetsindelning skall alla användare ges nivå nio. Val av behörighet kan sedan styra vilken åtkomst man har till olika sektioner av systemet.

Det ställs in via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Behörighet på sidor - Client". Här finns mer information om hur det fungerar. Observera att det är upp till respektive kund att definiera vad övriga behörighetsnivåer, 2-8, rent praktiskt innebär.   

Språk
Det språk som Balthzar-klienten ska visas i för användaren. Svenska, Tyska- och Engelska, finns som standard. Övriga språk kan kunden själv översätta. Det görs via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Balthzar Översättning". Här finns mer information om hur det fungerar.  

Site
Det man kan välja här är olika platser. Till exempel om det är olika företag inom en koncern. Då kan en avdelnings maskiner i företag X vara site 1. Sedan kan en avdelnings maskiner i företag Y vara site 2. Observera att andelen val här, samt namnen på valen, är något som läggs upp av Delacroys utvecklare. Kontakta supporten för mer hjälp.

Avdelning
Den avdelning som är användarens standardavdelning. Denna avdelning är den som användaren får upp när man loggar in. Det går att lägga upp nya avdelningar via "Client" -> "Administration" -> "Systemavdelningar" -> "Grunddata" -> "Avdelningar". Här finns mer information om hur det går till. 

Zon
Samma som ovan, men för Zon istället. Det går att lägga upp nya, eller ändra gamla Zoner via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Zon". Här finns mer information om hur det går till.  

Kategori
Samma som ovan, men för Kategori istället. Det går att lägga upp nya, eller ändra gamla Kategorier via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Kategori". Här finns mer information om hur det fungerar.

Maskinprioritet
Här finns tre val som styr tillgängligheten på funktionen maskinprioritet i Översikten i Client. Det går att inaktivera detta helt och därmed dölja det. Det går även att välja att visa det. Skillnaden mellan visa och byt är att med byt kan man både visa det och ändra nivå på maskinprioritet. Här finns mer information om hur det fungerar.

1. Inaktivera.
2. Visa.
3. Byt.
 

Visa översiktstyp
Den översikt som är standard för användaren och som kommer upp när man loggar in. Detta kan ändras i menyn i klienten under visa - typ av översikt. Här finns mer information om hur det ändras.  

KPI-grupp
Anger vilken KPI-grupp användaren tillhör, (Detta är en tilläggsmodul). 

Visa Kaviteter
Här finns tre val som styr tillgängligheten på kaviteter i resten av systemet. Det går att välja bort detta helt genom att inaktivera det. Det går att visa vilka kaviteter som finns. Sista alternativet innebär att man både kan visa, samt byta existerande kaviteter.

1. Inaktivera.
2. Visa.
3. Byt. 

Översikt
Här väljs en typ av översikt: Per dag/Per 24h/Per skift/Kalender och det är då kopplat till Clients huvudmenys alternativ Visa. Här finns mer information om hur det fungerar.
 

Kvarvarande tid (min)
Här fylls tidsintervallet i, antal minuter, innan en varning ska visas. Den aktiveras i sin tur via en kryssruta som heter "Visa varning order klar". Den nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Maskiner" -> "Maskinparametrar 2" -> "Visa varning order klar". Här finns mer information om hur det formuläret fungerar.

Standard Aktivitetstyp
Här kan man välja olika aktivitetstyper. Dessa läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Interna aktiviteter" -> "Typ". Här finns mer information om hur det fungerar. Typer används sedan för att lättare kunna gruppera och filtrera bland aktiviteter.

Översikt Information
Här finns fyra olika val man kan göra. Dessa val kommer sedan att styra vilka maskiner som kommer att visas i Översikten i Client. Det går att visa maskiner baserat på bara ID, eller olika kombinationer som ses nedan.  

1. MaskinID.
2. MaskinID/Kategori.
3. MaskinID/Beskrivning.
4. MaskinID/Artikelnr.   
 

Visningsordning översikt, Balthzar_client
Anger sorteringsordning i översikten. Som standard är inget valt här, men det går att välja sortering på antingen maskin-ID, eller maskinens beskrivning.

Domänanvändare
Om automatisk inloggning ska användas i Client, ska domänanvändaren anges här. Automatisk inloggning matchar inloggad domänanvändare mot vad som står här och om matchning hittas, loggas användaren automatiskt in.

Är inte domänanvändaren angiven exakt i formatet "Fullständigt domännamn\användare", kommer inte automatisk inloggning att ske utan "normal" inloggning kommer att efterfrågas. Här finns mer information om Inloggning/Domänanvändare. 

Gå direkt till Mina Maskiner
Anger om användarens Mina Maskiner lista ska visas när inloggning sker. Detta är en unik Översikt som går att skapa/ändra via "Client" -> "Huvudmenyn" -> "Översikt" -> "Mina maskiner". Här finns mer information om hur det fungerar.  

Systemmeddelande
Anger om användaren ska få systemmeddelande, text olika varningar m.m. Ett exempel kan vara att systemansvarige ska få ett meddelande om det skulle vara problem med rapporteringen mellan Balthzar och affärssystemet.  

Visa pluggade kaviteter
Anger om antal pluggade kaviteter ska synas i översiktsbilden för denna användare. 

Visa Kvalitet
Anger om kvalitet ska synas i översiktsbilden för denna användare. 

Visa EE
Anger om EE (Equipment Efficiency) ska synas i översiktsbilden för denna användare. 

Visa varning i Interna aktiviteter
Anger om varning ska visas för denna användare när Interna aktiviteter används. Här finns mer information om hur Interna aktiviteter fungerar.  
     

Visa larm i client
Aktiveras denna kryssruta visas en ny meny i vänstermenyn i Client som heter just larm. Här finns mer information om vad det innebär.
 

Aktiv användare
Denna kryssruta är ett alternativ till att helt ta bort användare. Är denna inte ikryssad finns användaren fortfarande kvar men saknar åtkomst. Skulle man vid ett senare tillfälle vilja aktivera användaren igen, kryssar man i denna ruta. 

Visa verktyg i menyn i client
Denna kryssruta låter användarna se en meny
 för verktyg direkt i "Client" istället för att som brukligt gå via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Verktyg".

Enbart Anslagstavla
Detta är kopplat till webbapplikationen BZX21. För användare som detta aktiveras för kommer navigeringen i BZX21 begränsas till att enbart visa Anslagstavlan. Praktisk genväg om man vill att det bara är Anslagstavlan som ska synas på en viss maskin.

Stäng av notiser
Från och med version 23.6.0 finns det stöd för att skicka notiser genom en tredjeparts APP som heter Pushover net.
Med denna kryssruta kan man stänga av notiser för en specifik användare. Det är i sin tur kopplat till Meddelandegrupper där detta aktiveras. Samt även flik två för användare där den nyckel som behövs ska fyllas i. 

Om exempelvis en meddelandegrupp på fyra användare ska ha notiser aktiverat, men en av användarna inte vill ha det, då kan man styra detta på specifik användare genom att aktivera denna kryssruta. Detta kan med fördel användas om användare är med i flera olika grupper, men inte vill ha notiser från alla grupper.   
 
 

Sökfunktion
Vill man söka efter en specifik användare klickar man på förstoringsglaset som finns ovanför den tabell som listar tillgängliga användare. Du får då fram ett fält där du kan skriva in namnet på den användare du söker. För att bekräfta klicka på "Sök".